انتشار اثر شما

Tuesday، ۱۷ Esfand ۱۴۰۰

این سوال بسیاری از دوستانی است که در خود استعداد نوشتن را احساس می‌کنند. شاید هم مطلب یا داستانی را نوشته‌اند و نمی‌دانند که چگونه باید آن را منتشر کنند.
برای پاسخ به این سوال ـ که برای یک شخصِ در شُرف نویسنده شدن بسیار هم مهم است! ـ چند توصیه داریم که حتماً به آنها توجه کنید. این مطالب می‌توانند به شما در رسیدن به هدف کمک کنند:
• اول از همه درباره کارتان منصف باشید و ببینید که آیا کاری مناسب برای انتشار هست یا نه؟ به تعریف‌های بیش از حد اطرافیان خیلی دل نبندید که کتاب را شاهکار می‌دانند.
• مواظب باشید توجه به نکته قبل، باعث آن نشود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. نیازی نیست بهترین کتاب دنیا را نوشته باشید تا چاپ شود! حداکثر آن است که کتابتان را چاپ نکنند (که با وضعیت الان هم تفاوتی نمی‌کند).
• با توجه به زمینه و موضوع اثرتان دنبال ناشری بگردید که در آن زمینه دارای تجربه باشد و کارهای مشابهی را انجام داده باشد. برای این کار با دقت بیشتری به کار ناشرین نگاه کنید و سعی کنید دو کاندید داشته باشید.
• اگر ناشری را پیدا کردید با دفترش تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید. از جواب‌های دوپهلو هم ناامید نشوید و سراغ یکی دیگر بروید.
• برای تحویل اثرتان به انتشارات مورد نظر، یا آن را خیلی تمیز و مرتب نوشته و یا تایپ شده تحویل دهید. این موضوع در تاثیر اولیه بسیار مهم است.
• ناشرین هم دو دسته‌اند: برخی کتاب را بررسی می‌کنند (و می خوانند) و برخی همین‌طوری راجع به آن نظر می‌دهند! در هر حال سعی نکنید با ناشر جر و بحث کنید که چرا کار را نخوانده‌ای یا چرا کار مرا قبول نکردی. اگر به کارتان و یا خودتان ایمان دارید از قبول نشدن اثر ناراحت نشوید و سراغ ناشر دیگری بروید.
• اگر کتابتان مورد قبول شد، سعی کنید اطلاعاتی در مورد کار نشر و نحوه قرارداد بگیرید. اینجاست که باید مطمئن باشید با یک انتشارات معتبر قرارداد می‌بندید.
• یک توصیه مهم: اگر یک دفتر انتشاراتی به شما پیشنهاد داد که کتابتان را با سرمایه خودتان منتشر می‌کند سعی کنید قبول نکنید، مگر آن که عشق و علاقه چاپ شدن کتاب به نام خودتان در حدی باشد که به دیگر مسائل آن ـ از جمله مسائل مادی ـ اهمیت نمی‌دهید. تجربه نشان داده چاپ کتاب با سرمایه صاحب اثر منجر به عدم توزیع کتاب در سطح کتابفروشی‌ها می‌شود (هر چند ناشر این قول را به شما بدهد) و دست آخر، تمام کتابها را باید به انباری خانه یا محل کار منتقل کرده و به هر دلیل و مناسبتی به تمام دوستان و آشنایان هدیه دهید. فکر این که خودتان راه بیفتید و کتاب‌ها را بفروشید یا به صورت امانی نزد کتابفروشی‌ها بگذارید را هم از سَر بیرون کنید که تجربه نشان داده چنین چیزی امکانپذیر نیست!
• باز هم به عنوان یک توصیه مهم تکرار می‌کنیم: در انتخاب ناشرِ خوش‌نام و توانا در زمینه‌ای که لازم دارید دقت کنید و حتماً آثار قبلی این ناشر را نگاهی بکنید.

روال انتشار کتاب در نشر شادان چگونه است؟
ما در انتشارات شادان چند رویه و اصل داریم که به آن مقید هستیم:
• کتابی که برای بررسی نزد ما می‌آید را حتما بررسی می‌کنیم.
• تاکیدی بر سابقه نویسنده نمی‌کنیم و به همین منظور کارهای اول بسیاری را چاپ کرده‌ایم (نویسندگان تازه‌کار) که موفق بوده‌اند و امروز با دو ـ سه یا چندین اثر دارای نام شناخته شده‌ای برای مخاطبین رمان هستند (البته داشتن سابقه و اثر منتشر شده قبلی توسط نویسنده باعث خوشوقتی ما خواهد بود).
• کارِ ما فعلا رمان است و در این راستا کتاب‌ها را برای بررسی قبول می‌کنیم.
• زمان بررسی آثار رسیده به شادان معمولا یک تا دو ماه است ولی گاهی اوقات به دلیل تراکم کار و تعداد زیاد آثار رسیده، بیشتر هم می‌شود.
• جزوه شما می‌باید یا تایپ شده و یا دست‌نویس ولی کاملاً مرتب و خوانا و تمیز باشد تا در سِیر بررسی قرار گیرد.
• معمولا کار شما توسط دو یا سه نفر بررسی شده و برای تصمیم نهایی فرستاده می‌شود.
• انتشارات شادان دلیل نپذیرفتن اثر را بیان نمی‌کند. این موضوع مثل یک دلیل شخصی و سیاست کاری است و قبول نکردنِ اثر به معنای خوب یا بد بودن آن نیست. حتی گاهی ممکن است این کار را ناشر دیگری قبول کند و موفق هم بشود. پس انتشارات را در قبول این موضوع همراهی کنید.
• انتخاب ما بر مبنای دید و شناخت‌مان از مخاطبِ شادان است و به همین دلیل کاری را که نتوانیم از عهده ارائه مناسب آن برآییم قبول نمی‌کنیم: این هم برای انتشارات خوب است و هم برای صاحب اثر!
• اگر (به امید خدا) کتابی در بررسی مورد تائید نهایی قرار گرفت با صاحب اثر قراردادی منعقد می‌شود که کلیه حقوق طرفین در آن مشخص است. انتشارات شادان نسبت به عقد قراردادی درست و منصفانه با کسی که شاید تجربه‌ای در این کار ندارد هم خود را متعهد و مقید می‌داند.
• انتشارات شادان با توجه به توانایی‌های خود به هیچ وجه نویسنده را در کارهای جانبی درگیر نخواهد کرد. این دردسرها متعلق به انتشارات است و نباید صاحب اثر را درگیر نمود. کار را با خیال راحت به شادان می‌سپارند.
• پس از عقد قرارداد بلافاصله کتاب برای حروفچینی به واحد مربوطه ارسال می‌شود و سپس در سِیر کاری برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد.
• مدت زمان اخذ مجوز از وزارت ارشاد مشخص نیست (و از دست ما خارج است). حتی گاهی منجر به اصلاحات کم یا زیاد و یا حتی احیاناً غیر مجاز شدن می‌شود.
• در این فاصله کتاب برای ویرایش به بخش مربوطه در انتشارات ارسال می‌شود. ضمناً نویسنده اولین نسخه را برای بازخوانی و غلط‌گیری دریافت خواهد کرد.
• پس از اخذ مجوز هم کارهای فنی برای چاپ و نشر آغاز شده و در اسرع وقت منتشر می‌شود.
• مرحله بعدی توزیع کتاب در کتابفروشی‌های سراسر کشور است که توسط ما صورت می‌پذیرد.

و در پایان؛
پاسخ به سوالاتی که معمولا پرسیده می‌شود:

- برای تحویل اثر به انتشارات اگر شهرستان یا خارج از کشور هستید می‌توانید با پست سفارشی آن را به نشانی انتشارات شادان ارسال کنید و سپس با تماس تلفنی، پیگیر رسیدن آن به دفتر انتشارات بشوید. ساکنین تهران هم بهتر است شخصاً اثر خود را به دفتر انتشارات تحویل دهند.
- اثر ارسالی یا باید به صورت مکتوب (کاغذی: دست نویس یا پرینت تایپی) و یا به صورت فایل باشد.

- تعداد صفحه اثر ارسالی می­بایست حداقل ۲۰۰ صفحه A4 باشد.

- در صفحه آرایی اثر می‌بایست از این قواعد استفاده کنید:

 🔻نام فونت نازنین نازک و سایز 14 و فاصله بین سطرها 12 میلی‌متر و در نهایت به دو صورت Word و pdf ارسال کنید.

- برای ارسال درخواست پذیرش اثر در انتشارات شادان، لازم است فرم پایین صفحه را دانلود و پر کرده و به همراه فایل اثر به آدرس پست‌ الکترونیکی ما (یا واتس اپ) ارسال کنید. در صورتی که اثر به صورت فیزیکی ارسال میگردد، پس از پر کردن نسخه کاغذی فرم حاضر، آن را به همراه دست نویس به آدرس پستی ما ارسال نمایید. در مورد آثار ترجمه ‌شده، باید نسخه اصلیِ کتاب نیز ارائه شود.

- مدت ‌زمان بررسی درخواست شما حداقل ۶۰ روز کاری خواهد بود.
- در صورت عدم تأیید، لازم است صاحب اثر یا شخصی که وی تعیین می کند برای گرفتن اثر به دفتر انتشارات مراجعه نماید.
- در صورت تأیید اثر، انتشارات شادان هیچ هزینه‌ای بابت نشر کتاب از مولف یا مترجم دریافت نمی‌کند. کل هزینه‌ی سرمایه‌گذاری به هر میزان بر عهده ناشر (شادان) است و استثنایی هم تاکنون نداشته است.
- چنانچه اثری در انتشارات تأیید نشود آن را حتی با سرمایه‌گذاری صاحب اثر هم منتشر نمی‌کنیم... این روال شادان است و معمولا تغییری در آن نمی‌دهیم، اگرچه هستند همکارانی که با این روش آثار افراد را برای ایشان منتشر می‌کنند (و ما توصیه نمی‌کنیم!).

دانلود فرم

-آدرس ایمیل ارسال آثار:

Ersal@Shadan.ir

-شماره واتس‌اپ:

۰۹۰۲۰۹۰۴۹۰۳

چنانچه هنوز هم سوالی باقی مانده با دفتر انتشارات تماس بگیرید. مسئول مربوطه شما را راهنمایی خواهند نمود.