ورود ثبت

ورود به سایت

نام کاربری *
گذرواژه *
مرا به خاطر بسپار
دوشنبه, 23 شهریور 1394 03:10

زهره مرشدی: قدم اول نوشتن، مطالعه آثار خوب جهانی است

زهره مرشدی، از نویسندگانی جوانی است که علاقه‌اش به نویسندگی بخصوص در زمینه رمان، او را ترغیب به تحصیل تا بالاترین سطح در رشته ادبیات کشانده است. به بهانه چاپ دومین اثرش، گفت‌وگویی با ایشان انجام داده‌ایم تا با این نویسنده نوقلم، بیشتر آشنا شوید.

1) قبل از هر چیز، به هر میزانی که می‌خواهید و لازم می‌دانید از خودتان، خانواده، تحصیلات و کارتان برای ما بگویید.
خوشبختانه در یک خانواده فرهنگی و علاقه‌مند به ادبیات متولد شدم. پدر، مادر و خواهرم از طرفداران کتابخوانی هستند و من در چنین فضایی رشد کردم. در مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستم. به دلیل علاقه دیرینه به نویسندگی به ویژه نوشتن رُمان تصمیم گرفتم تحصیلات آکادمیک در این رشته را ادامه داده و اطلاعاتم را در این زمینه گسترش بخشم.

2) به نظر شما نویسندگی (به ویژه رمان نویسی) یک امر ذاتی (و استعدادی) است و یا با گذراندن دوره‌های خاص می‌توان نویسنده شد؟ در مورد خود شما چطور بوده است؟
به نظرم امر نویسندگی علاوه بر ذاتی بودن، اکتسابی نیز می‌باشد. نویسنده در قدم اول باید در وجود خود علاقه و استعداد را کشف کند، سپس برای استفاده از اصول صحیح و شیوه‌های نوین داستان‌نویسی به مطالعه بپردازد. نویسندگی یک امر کاملاً تخصصی است که علاوه بر استعداد احتیاج به مطالعه و تحصیلات مرتبط دارد.

3) سوژه‌ها برای نوشتن یک داستان را چگونه به دست می‌آورید و چگونه پرورشش می‌دهید؟
همیشه سعی می‌کنم با مسائل روز اجتماع و نیازهای جامعه همگام باشم و پیرنگ داستان‌هایم را براساس الگوی هدفمند در کنار جذابیت موضوع طرح‌ریزی کنم. از نوشتن رمان‌هایی که تنها جنبه سرگرم‌کننده با موضوعات پیش‌پاافتاده دارند، خودداری می‌نمایم. مبنای کارم در نویسندگی انتخاب موضوعات ملموس برای مخاطب است.

4) چطور شد که این کتاب آخر را نوشتید؟ آیا زندگی شخص خاصی مد نظرتان بود؟ (در مورد سوژه و موضوعش نیز کمی بیشتر توضیح دهید).
تفکر اولیه رمان ترانه‌ی سکوت با توجه به زندگی قشر وسیعی از زنان جامعه که با وجود مصائب بسیار، مصلوب مشکلات نگشتند، طرح‌ریزی شد.

5) فکر می‌کنید مخاطب کتاب شما در چه گروه و رده‌ای قرار می‌گیرند؟ (چه از نظر تحصیلی و اجتماعی، و یا حتی رده‌های مختلف سنی)
سعی می‌کنم انتخاب موضوع و قلم‌زنی‌ام به گونه‌ای باشد که مخاطب عام و خاص را بعد از خواندن کتاب‌هایم راضی نگه دارم. برای گروه سنی خاص یا افرادی با تحصیلات دانشگاهی و عالی نمی‌نویسم، بلکه همیشه قشر وسیعی از جامعه را در نظر می‌گیرم. داستان‌هایم فراخور حال همه مردم است و از نوشتن داستان‌هایی محدود به یک گروه یا تفکر خاص خودداری می‌کنم.

6) چه کسانی ابتدا کتاب‌تان را می‌خوانند و آیا نظر هم می‌دهند؟ این موضوع برای شما به عنوان یک نویسنده چقدر مهم است و روی نظراتشان حساب می‌کنید؟
بعد از نوشتن هر کتاب قطعاً از یکی از اساتید بزرگوارم درخواست می‌کنم کتابم را مطالعه کند و از لحاظ سبک، ساخت و صنعت نویسندگی مورد بررسی قرار دهد، نظرات اساتید ادبیات برایم بسیار مهم بوده و راهنمایی‌هایی ارزشمند آنها را سرلوحه کارم قرار می‌دهم. در مرحله دوم اگر موضوع کتاب مرتبط با علم روانشناسی، جامعه‌شناسی یا... باشد از یک متخصص این رشته طلب همکاری می‌کنم.

7) برخی معتقدند هر کس در زندگی می‌تواند یک رمان بر اساس زندگی خود و اتفاقات پیرامونش بنویسد. آیا اصلا این موضوع درست هست و آیا برای شما هم اینگونه بوده است؟
جز آن دسته نویسندگانی نیستم که به زندگی نامه‌نویسی علاقه‌مند باشم. تاکنون از نوشتن زندگی خود یا اطرافیانم پرهیز کرده‌ام، رمان به دلیل مخاطب گسترده‌ای که دارد باید به‌طور حرفه‌ای و تخصصی به آن پرداخته شود، مسائلی که عموم مردم با آن دست به گریبان هستند در آن گنجانده شود. نوشتن زندگی‌نامه تا به امروز در سبک و اصول نویسندگی من جایگاهی نداشته است.

8) عکس العمل اطرافیان در مورد کتاب شما چیست؟ آیا فقط تعریف می‌کنند ـ حتی اگر نخوانده باشند ـ و یا واقعا نظرات مثبت و منفی خود را می‌گویند؟
نظر تمام کسانی که داستان‌هایم را می‌خوانند برایم محترم و باارزش است. دیدگاه دوستان و اساتیدی که دستی بر قلم دارند و به طور جدی ادبیات و آثار ادبی را دنبال می‌کنند به لطف الهی مساعد و رضایت‌بخش بوده است. تشویق آنها باعث می‌شود با جدیت و پشتکار بیشتر برای خرسندی مخاطبان عزیزم تلاش کنم.

9) عکس العمل‌ها به کتاب شما در فضای مجازی چطور بوده؟ آیا شما اهلِ دنبال کردن موضوعات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستید؟
نظر کتابخوانان عزیز را در فضای مجازی دنبال می‌کنم و خواسته‌هایشان را مد نظر قرار می‌دهم.

10) کمی هم از علائق‌تان به آثار دیگر و نویسندگان قدیم و جدید بگویید... با کتاب‌های منتشر شده تازه چقدر ارتباط دارید و کار چه کسانی را می‌پسندید؟
از نوجوانی به لطف کتابخانه پدرم با اغلب آثار برجسته داخلی و خارجی آشنا شدم. در آن سن به کتاب‌های سوررئالیستی بسیار علاقه‌مند بودم و قلم نویسندگان‌شان را تحسین می‌کردم. یکی از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تفریحات زندگی‌ام خواندن کتاب به‌ویژه رمان‌های باکیفیت بوده و هست.

11) دوست داشتید نویسنده کدام کتاب بودید (ایرانی یا خارجی ... قدیمی یا جدید)؟
همیشه از خواندن یک کتاب خوب لذت می‌برم و به وجد می‌آیم، حتی چندین بار ممکن است یک کتاب زیبا را بخوانم و به خلاقیت و سبک نگارش نویسنده‌اش درود بفرستم، اما تا به حال نشده بخواهم جای آن نویسنده باشم، همین‌که یک داستان خوب و اصولی نوشته شود و تا نسل‌ها مانند ستاره‌ای درخشان آسمان ادبیات را روشن کند برای من و هر کسی که عاشقانه این حرفه را دوست دارد، کفایت می‌کند.

12) آیا برای یک نویسنده، خواندن رمان (از آثار روز و جدید) را لازم می‌دانید؟ در مورد کتاب‌های قدیمی‌تر و کلاسیک چطور؟ راستی این روزها (و در کل) خودتان چه می‌خوانید؟
کسی که در خود علاقه و استعداد نوشتن می‌یابد، سال‌ها باید بخواند و مطالعه کند. قدم اول مطالعه آثار خوب جهانی است، سپس با سبک و سیاق سایر نویسنده‌های مطرح آشنا شدن و به تمرین و تکرار پرداختن. یک شبه با اولین داستان کسی نمی‌تواند تبدیل به یک نویسنده پایدار شود.

13) آیا اتفاق افتاده که با خواندن یک رمانِ موفق، در خلوت خودتان بگویید که کتاب من خیلی از این اثر بهتر است یا از موفقیت کتابی تعجب کنید؟
گاهی اوقات از فروش و اقبال بعضی از آثار کلیشه‌ای و مبتدی بسیار تعجب می‌کنم، حتی از اینکه می‌بینم طبع و سلیقه بعضی از مردم رو به نزول است، متأسف می‌شوم. این در حالی است که خواننده‌های سایر کشورها از نویسنده‌هایشان کارهای برجسته طلب می‌کنند و آثار سطح پایین از سوی آنها طرد می‌شود، اما در نهایت تعجب ما هنوز در نوشتن رمان‌های درجه سه عاشقانه، دست و پا می‌زنیم. به جرأت می‌گویم احتیاج به نویسنده‌های شجاعی داریم که پا از این حصار بیرون گذاشته تا چشم‌انداز جدیدی را مقابل خواننده ترسیم کنند. برای ملتی که آثار فاخر و ارزشمند نویسندگانی چون صادق هدایت، محمود دولت‌آبادی، جلال آل احمد و... را دارد، دور از انتظار است به خواندن این نوع کتاب‌ها تن دردهد.

14) در اوضاع و شرایط امروز، به نظر شما چه عواملی در موفقیت یک کتاب موثر است؟ نقش و تاثیر ناشر در این میان چقدر است؟
هرکدام از ما موظف هستیم در خود و خانواده‌مان تغییر و تحول اساسی ایجاد کنیم. در کنار خریدهای روزانه و ماهانه، خودمان را ملزم به خرید کتاب کنیم. درتعجبم چرا رستوران‌ها و مراکز خرید در حال انفجار است، در حالیکه کتاب‌فروشی‌ها روزبه‌روز بی‌رونق‌تر می‌شود! موفقیت یک کتاب علاوه بر جذابیت موضوع، کشش قلم و هنر نویسندگی و... احتیاج به حمایت و پشتیبانی مردم دارد.

15) آیا مایل هستید در مورد ناشر اثرتان و نحوه کار و رضایتتان اظهار نظر کنید؟
نشر شادان، یکی از بهترین و موفق‌ترین انتشارات پرکار کشور است که با عوامل و مدیریتی منظم و متعهد اداره می‌شود. از همکاری با این خانواده بزرگ خرسند و راضی هستم.

16) به نظر شما نوشتنِ یک رمان تا چه اندازه نیاز به تحقیق یا مطالعه دارد؟
در دنیای پرشتاب و پر از آگاهی امروز، دیدگاه سنتی نسبت به رمان که تنها جنبه تفریحی و سرگرم‌کننده آن لحاظ می‌شد، از اعتبار افتاده است. خواننده تیزهوش امروز خواندن رمان‌هایی که حرفی برای گفتن دارند را ترجیح می‌دهد و این نویسنده را ملزم به تحقیق و مطالعه می کند.

17) پس از انتشار اولین کتاب‌تان چه حس و حالِ خاصی داشتید؟ کمی خودمانی تر و صادقانه و غیر کلیشه‌ای پاسخ دهید؟
چاپ اولین رمانم تحقق هدف و آرمانی بود که سال‌ها به خاطرش تلاش کردم و هرگز ناامید نشدم، احساس خوشایندی را مزه می‌کردم که تا به آن روز از چشیدنش محروم بودم. بهترین لذت زندگی را وقتی نوشیدم که کتابم را در دست گرفتم و به پشتکار و تلاشی که از نوجوانی آغاز کرده بودم سلامی بلندبالا فرستادم.

18) اگر جوانی علاقمند از شما برای نویسنده شدن کمک و راهنمایی بخواهد، برای او چه حرف غیر تکراری‌ای دارید تا کمکش کند؟
حرفی را می گویم که در ابتدای راه وقتی نوجوان بودم، استاد عزیز آقای محمدرضا سرشار به من گفتند. کلامی خلاصه اما روشنگر و مفید: «مطالعه بسیار، تمرین و تکرار.»

19) از رقابت با دیگر نویسندگان امروز چه احساسی دارید؟ آیا اصلا حس رقابتی در میان نویسندگان رمان وجود دارد؟ این احساس در میان نویسندگان شادان هست؟
مسلماً در هر حرفه‌ای رقابت وجود دارد. رقابت صحیح باعث پیشرفت و ارتقای سطح آثار خواهد شد به شرطی که احساس رقابت تبدیل به احساس حسادت نشود. نشر شادان به‌دلیل همکاری با نویسنده‌های خودش قلم به طور قطع این مسئله باعث رقابت بین نویسندگان می‌شود که در نهایت با تولید کتاب‌های باکیفیت به نفع خوانندگان خواهد شد.

20) بسیاری از رمان‌خوان‌ها عقیده دارند که نویسنده بودن در مجموعه شادان یعنی یک سبک و سیاقِ خاص و شادانی‌ها نسبت به آثار منتشره در زمینه رمان متفاوت هستند... نظر شما چیست؟
نشر شادان آثار تألیفی و ترجمه بسیاری را با محتویات متفاوت به چاپ می‌رساند و سلیقه‌های مختلف را در نظر می گیرد، این مسئله باعث رضایت مخاطب و منحصر به فرد بودن این انتشارات می‌شود.

22) در نوشتن رمان به سوژه بیشتر اهمیت می‌دهید یا زبان و نوع نوشتار؟ هر کدام چقدر اهمیت دارد؟
در خلق یک رمان ابعاد مختلفی باید در نظر گرفته شود و هم‌راستا باهم پرورش یابند. اگر طرح اولیه یک داستان جذاب باشد ولی زبان و فنّ نویسندگی در آن رعایت نگردد از یک اثر حرفه‌ای فاصله می‌گیرد. نویسنده همواره باید در نظر داشته باشد که شیوه نگارش به اندازه یک پیرنگ داستان حائز اهمیت است.

23) تعریف شما از رمان عامه‌پسند چیست؟... آیا آثار خود را با مخاطب عام می‌دانید؟
رمان عام‌پسند، اثری است که اکثر مردم از هر صنف و طبقه با هر سطح آگاهی و تحصیلات از خواندن آن کدهایی دریافت می‌کنند که منطبق با زندگی خود می‌دانند،  اگر رمان سطح کیفی بالایی داشته باشد با قهرمان داستان همزادپنداری کرده و در جریان سیال ذهن نویسنده غوطه‌ور می‌شوند.

24) صحبت دیگر... یا حرف آخر، برای هر کس که صلاح می‌دانید.
به کتاب به چشم یک کالای باارزش نگاه کنند، در ماه مبلغی را برای خرید کتاب در کنار سایر محصولاتی که گاهی حتی برای معاش مضر هم می‌باشد، در نظر بگیرند. جامعه امروز احتیاج به تربیت نسلی کتابخوان دارد.

خواندن 1019 دفعه

دیدگاه‌ها  

#2 مدير سايت 1395-02-11 21:24
با سلام، زمان حضور نویسندگان در نمایشگاه از طرق مختلف از جمله سایت، اینستاگرام و کانال تلگرام شادان به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.
#1 یلدا 1395-02-10 13:58
سلام . رشته ادبیات فارسی تحصیل میکنم و بسیار دوست دارم نویسنده بشم اگه ممکنه بگید خانم مرشدی چه روزی میان نمایشگاه که من هم بیام چون فهمیدم هم رشته ی خودم هستن و تحصیلات عالی این رشته رو دارن ضمن اینکه سبک دو کتاب قبلیشون رو خیلی پسندیدم و میتونن بهم کمک تخصصی کنن . خیلی ممنون .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

Go to top